Slavné operní sbory ve Španělském sále: Důstojná oslava Roku české hudby

Večer 21. dubna 2024 se Španělský sál Pražského hradu proměnil v hudební svatyni, kde Pražský filharmonický sbor pod taktovkou Lukáše Vasilka předvedl, že česká operní tradice je živá a pulzující. Koncert s názvem "Slavné operní sbory" přinesl posluchačům nezapomenutelný zážitek, který byl nejen poctou velikánům české hudby, ale také oslavou sborového umění, které je v naší zemi tak hluboce zakořeněné. Koncert byl pořádán v rámci Roku české hudby 2024, proto na programu byly skladby českých skladatelů – jubilantů, k nimž se řadí ti nejznámější – Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček i Bohuslav Martinů. Lukáš Vasilek, který je i autorem dramaturgie koncertu, sáhl po těch nejvíce oblíbených skladbách (nejen) pro sbory a proložil je několika áriemi v podání ostravské sopranistky, sólistky Národního divadla moravskoslezského Veroniky Rovné a mistra hlubokého hlasu Pavla Švingra, sólisty Národního divadla v Praze.
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)

Večer otevřely Hry o Marii od Bohuslava Martinů s důrazem na lidovou poezii, která se prolínala s moderními harmoniemi a rytmickou vitalitou. Koncert zahájila Předehra ke hře Narození Páně, která byla jako jemný vstup do světa starých legend a mýtů. Tato skladba plynule přešla do radostného Aleluja v podání ženské části PFS. Píseň ze hry Sestra Paskalina A před rájem v podání Veroniky Rovné přinesla posluchačům momenty hlubokého duchovního zamyšlení. Známá moravská balada Na mšu svatú zvonijú, kde se střídají pasáže pro mužský a ženský sbor se sólovým sopránem, uzavřela tento úvodní cyklus v „erbenovském“ duchu – tvrdý trest za malé provinění. V této skladbě, jakož i v celém koncertu, sbormistr a dirigent v jedné osobě Lukáš Vasilek prokázal, že dokáže orchestr zkrotit tak, aby byl skvělým doprovodným tělesem pro pěvce a dal prostor plně vyniknout jejich hlasům, naopak v závěrečné dohře vygradoval orchestrální zvuk do dramatických fortissim.

Následovala Její pastorkyňa od Leoše Janáčka, kde se dramatičnost díla snoubila s autentickým folklórním koloritem, a posluchači mohli ocenit, jak mistrně Janáček transformoval lidové motivy do operní formy. Předehra ke 3. dějství v provedení Prague Philharmonia byla plná napětí a očekávání. Energická Daleko, široko, kde byla atraktivní část v repeticích pro mužský sbor, byla protikladem sólové sopránové árie a modlitby Kde to jsem & Zdrávas královno, ty spolu s dialogem mezi matkou a dcerou Ej mamko v podání ženského sboru ukázaly Janáčkovu schopnost vyjádřit hluboké lidské emoce prostřednictvím hudby.

Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)

Vrcholem první poloviny programu byl pak výběr z Rusalky Antonína Dvořáka. Polonéza koncertně zazněla tak, jak si to Dvořák původně přál – bez rozptylování pozornosti posluchače baletem. Basista Pavel Švingr v roli Vodníka v árii Běda! Ubohá Rusalko bledá dokázal s neuvěřitelnou citlivostí a dynamikou vykreslit starosti otcovské lásky, která je vedle lásky romantické druhým středobodem této opery a patří alespoň v našich končinách k nejznámějším operním áriím vůbec. Svatební píseň Květiny bílé po cestě zakončila první polovinu koncertu.

Druhá polovina večera patřila Bedřichu Smetanovi a jeho operním sborům a áriím. PolkaProdané nevěsty rozezněla sál radostí a venkovským veselím. Noc je tak tichá z Braniborů v Čechách přinesla v podání mužské části PKS klid a mír s předtuchou dramatických zvratů jako ticho před bouří. Letěla bělounká holubička z Hubičky a Žitko krásné z Tajemství připomněly bohatství českého venkova. Jitro krásné z Dvou vdov a Och, jaký žal z Prodané nevěsty ukázaly Smetanovu schopnost vyjádřit širokou škálu emocí, zatímco Ba, nejveselejší je tento svět z Dalibora a zlidovělé Proč bychom se netěšili z Prodané nevěsty přinesly večeru triumfální zakončení.

Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Veronika Rovná, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Veronika Rovná, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)

V rámci projektu Rok české hudby 2024 a pod záštitou Evy Pavlové, manželky prezidenta republiky Petra Pavla, se koncert stal nejen poctou minulosti, ale i inspirací pro budoucí generace hudebníků a posluchačů. Výkon sólistů Veroniky Rovné a Pavla Švingra i členů Pražského filharmonického sboru a orchestru Prague Philharmonia byl dokladem toho, že když se spojí talent, vášeň a důkladná příprava, výsledkem je nezapomenutelný umělecký zážitek, který překračuje hranice časoprostoru. Marek Eben jako moderátor večera přidal svými vtipnými a informativními komentáři další rozměr k celkové atmosféře.

Celá událost byla nejen hudebním, ale i vizuálním zážitkem, a to díky zářivému osvětlení honosného Španělského sálu s jeho bohatou historií a nádhernou výzdobou, jenž poskytl dokonalé pozadí pro tuto hudební slavnost.

Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Pavel Švingr, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Pavel Švingr, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)

Tento koncert byl důstojným svátkem české hudby a jeho ozvěny budou v srdcích posluchačů znít ještě dlouho po jeho skončení. Přímý přenos České televize na programu ČT art umožňuje sdílet tento jedinečný zážitek s celým národem a doporučuji shlédnutí jeho záznamu.

Slavné operní sbory
21. dubna2024, 20:00 hodin
Španělský sál Pražského hradu

Program:
Bohuslav Martinů: Hry o Marii (Předehra k Narození Páně, Aleluja, A před rájem, Na mšu svatú zvonijú)
Leoš Janáček: Její pastorkyňa (Předehra ke 3. dějství, Daleko, široko, Kde to jsem & Zdrávas královno, Ej mamko)
Antonín Dvořák: Rusalka (Polonéza, Běda! Ubohá Rusalko bledá, Květiny bílé po cestě)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Polka
Bedřich Smetana: Braniboři v Čechách – Noc je tak tichá
Bedřich Smetana: Hubička – Letěla bělounká holubička
Bedřich Smetana: Tajemství – Žitko krásné
Bedřich Smetana: Dvě vdovy – Jitro krásné
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Och, jaký žal
Bedřich Smetana: Dalibor – Ba, nejveselejší je tento svět
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Proč bychom se netěšili

Účinkující:
Veronika Rovná – soprán
Pavel Švingr – bas
Pražský filharmonický sbor
Prague Philharmonia
Lukáš Vasilek – dirigent
Marek Eben – průvodce večerem

Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Veronika Rovná, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)
Slavné operní sbory: Pražský filharmonický sbor, Prague Philarmonia, Veronika Rovná, Lukáš Vasilek, 21. dubna 2024, Španělský sál, Pražský hrad (zdroj Pražský filharmonický sbor, foto Petra Hajská)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1.7 3 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments